۱۳۹۱ خرداد ۲۳, سه‌شنبه

پوهنحی های تکنولوژی معلوماتی افغانستان

پوهنتون کابل:
پوهيالي محمد طارق ميران استاد کمپيوترساينس پوهنتون کابل نصاب درسي که فعلاً درديپارتمنت کمپيوترساينس پوهنحي ساينس پوهنتون کابل تدريس ميگردد، به تفصيل صحبت نمود. اول تاريخچه کميپوترساينس را بيان نمود ه و گفت که  در سال 1995 ديپارتمنت کمپيوترساينس در چوکات پوهنحي ساينس پوهنتون کابل منحيث اولين ديپارتمنت کمپيوترساينس در افغانستان  تأسيس گرديد. و در سال 2001 به تجهيزات و وسايل کمپيوتري تجهيز شد. هم چنين در همين سال اکادمي سيسکو نيز در چوکات ديپارتمنت کمپيوتر ساينس شروع به فعاليت نمود. تا هم اکنون در حدود 700 تن در بخش شبکه و 500 تن در کمپيوترساينس و 400 تن از نظاميان مر بوط به وزارت دفاع ملي از اين ديپارتمنت فارغ گرديده اند.
بعد  در مورد نصاب درسي به شکل  سمستر وار صحبت نمود ه و به سوالات شرکت کننده هاي کنفرانس جوابهاي قناعت بخش ارئه نمودند.

مؤسسه تحصيلات عالي باختر:
در قسمت دوم کنفرانس نصاب درسي کمپيوتر ساينس مؤسسه تحصيلات عالي باختر توسط يک تن از استادان آن مؤسسه به حاضرين توضيح داده شد. وي گفت در سال 2005 مؤسسه تحصيلات عالي باختر تأسيس و جواز فعاليت رسمي از وزارت تحصيلات عالي کسب و به فعاليت خويش آغاز نمود. و سپس Presentation  راکه تهيه نموده بود براي اشتراک کننده گان نمايش داد ودرين presentation نصاب درسي که در کمپيوترساينس آن مؤسسه فعلاً تدريس ميگردد، بيان شد.


مؤسسه تحصيلات عالي کاردان :
نماينده مؤسسه تحصيلات عالي کاردان در مورد کمپيوترساينس آن مؤسسه و همچنان نصاب درسي که در آن تدريس ميگردد صحبت نموده وگفت که مؤسسه تحصيلات عالي کاردان  جواز فعاليت رسمي از وزارت تحصيلات عالي کسب کرده و به فعاليت خويش آغاز نموده و سپس Presentation را براي اشتراک کننده گان نمايش داد ودرين نمايش نصاب درسي که در کمپيوترساينس آن مؤسسه فعلاً تدريس ميگردد، بيان نمود. و در مورد هر سمستر کريدت ها و کريکولم بجاي خود به وضاحت صحبت نمود و راجع به هر مضمون معلومات ارائه نمود وهم چنان گفت که هرمضموني که در آن مؤسسه تدريس ميگردد 3 کريدت دارد. وي استراتيژي اين موسسه تحصيلي را نيز بيان نمود .



پوهنتون هرات:
پوهنحي کمپيوتر ساينس هرات که يگانه پوهنحي کمپيوتر ساينس دولتي در افغانستان است در هفت سال اخير تحولات وتغيرات زيادي داشته، محترم محمود اصغرزاده مسئول کمپيوتر ساينس پوهنتون هرات، اول تاريخچه پوهنحي کمپيوترساينس پوهنتون هرات را تشريح نموده و در مورد استادان و محصلان صحبت کرد و گفت که در پوهنحي کمپيوترساينس پوهنتون هرات فعلاً 6 تن استاد آلماني  و 3 تن استاد افغاني  تدريس مي نمايند.
موصوف افزودند که در پوهنحي کمپيوترساينس هرات 238 تن محصلين مصروف تحصيل هستند که از آن جمله 73 تن آن زن و 165 تن آن  را مرد تشکيل ميدهد. وي همچنان در مورد نصاب درسي هم به طور مفصل صحبت نمود. وي گفت که 6 تن محصلين ممتاز فعلاً در آلمان دوره ليسانس خويش را پيش ميبرند و در کمپيوترساينس هرات 8 سمستر درس داده ميشود. و هر مضمون وهر سمستر را بجاي مناسب تشريح نمود.


پوهنتون امريکايي:
نماينده و کارمند تکنالوژي معلوماتي (IT) پوهنتون امريکايي  در مورد کمپيوترساينس آن پوهنتون و همچنان نصاب درسي که تدريس ميگردد به حاضرين صحبت نموده و گفت که پوهنتون امريکايي جواز فعاليت رسمي از وزارت تحصيلات عالي کسب و به فعاليت خويش آغاز نمود. و سپس Presentation را براي اشتراک کننده گان نمايش داد ودرين نمايش نصاب درسي که در کمپيوترساينس آن پوهنتون  فعلاً تدريس ميگردد بيان نمود و در مورد هر سمستر بجاي خود به وضاحت صحبت نمود.

پوهنتون ننگرهار :
نماينده واستاد ديپارتمنت کمپيوترساينس پوهنحي انجنيري پوهنتون ننگرهار  در مورد کمپيوترساينس آن پوهنتون  و همچنان نصاب درسي که تدريس ميگردد به حاضرين صحبت نمود. وي اول اين را بيان نمود که از سال 2001 تا 2005 در حدود 200 تن محصلين مصروف  درس درين پوهنحي بوده که از اين جمله 62 تن فارغ گرديده اند و سپس Presentation را براي اشتراک کننده گان نمايش داد ودرين نمايش نصاب درسي که در کمپيوترساينس آن پوهنتون  فعلاً تدريس ميگردد بيان نمود و افزودند که ديپارتمنت کمپيوترساينس در چوکات پوهنحي انجنيري پوهنتون ننگرهار فعاليت مي نمايند. و در مورد هر سمستر بجاي خود به وضاحت صحبت نمود.

خارج از  پوهنحي کمپيوتر ساينس تقاضاي زياد از محصلين پوهنحي هاي ديگر و کارمندان پوهنتون ها جهت آموزش دانش تکنالوژي معلوماتي ميباشد. مرکز تکنالوژي معلوماتي پوهنتون کابل(ITCK) از جمله مراکز است که درين بخش فعاليت دارد. آقاي قيس تسلي ريس اين مرکز در مورد فعاليت هاي اين مرکز صحبت نمود، آقاي قيس گفت مرکز تکنالوژي معلوماتي پوهنتون کابل برنامه هاي مختلف براي آموزش استادان، اداره کننده گان، کارمندان و محصلين تهيه ديده است. وي گفت براي هر کدام از گروه هاي فوق برنامه هاي مشخص در نظر گرفته شده است. از سال 2006 به اين طرف ITCK روي آموزش اداره کننده گان شبکه براي تمام پوهنحي هاي پوهنتون کابل فعاليت نموده است. وي ياد آوري نمود که اين برنامه هاي آموزشي از آموزش علمي و تخصصي کمپيوتر ساينس فرق دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر